Monday, August 11, 2008

Christian In Sudan

Kita semua maklum yang Sudan ni merupakan Negara islam. Tapi kalau di ikutkan sejarah, agama Kristian lebih awal bertapak di sini. Dari kurun ke 6, 3 negeri muncul dalam kerajaan Meroitic yang mempunyai kesamaan dalam politik dan kebudayaan. 3 negeri itu ada la Nobatia di utara (kini Mesir),Muqurra di tengah dan Alwa. Ibu negeri 3 tiga tiga negari ini ialah Faras, Dunqulah dan Sabwa. Namun ketiga tiga kawasan ini di takbir oleh golongan aristocrat Meroe.

gambar aku kat sudan museum belakang tu sebahagian dari corak yang terdapat dalam gereja orang Nubian

Dalam kurun ke 6 Raja raja Nubian telah menukar fahaman ke agama Christian. Mengikut lagenda, pendakwah pendakwah dihantar oleh Permaisuri Byzantine, Theodora dan bertapak di Nobatia dengan penyebar dakwah (gospel) pada 540. namun ada yang menyatakan peristiwa ini berlaku lebih awal.

Semua lukisan ni dipahat atas batu tau....

Kerajaan Kristian Nubian kekal beberapa dekat, di tambah pula dengan kejayaan dan kekayaan yang diperolehi dari kuasa tentera dan kerajaan dalam 9 ke 10 abad pertadbiran nya. Namun kemasukan Islam oleh menjajah Arab yang menguasai Mesir dalam tahun 640 telah mengugat kerajaan kristian Nubian. Hasilnya Nobatia dan Muqurra bergabung dalam kerajaan Dunqulah pada tahun 700. Walaupun orang Arab tidak mengurangkan pengaruh Kristian Nubia dengan kekerasan, namun disebabkan dominasi muslim di Mesir menyebabkan kerajaan kristian Nubian tidak mendapat bimbingan dari paderi paderi agung dalam dunia kristian. Kesan nya gereja gereja Nubian terpinggir dari dunia kristian

Lawa kan... semua ni asalnya berada dalam gereja Nubian tapi since dah runtuh..Kerajaan Sudan simpan dalam muzium


No comments: