Friday, June 18, 2010

Berjimat Sebelum Abis....

apa kata kita tgk dua situasi ni

En A bekerja sebagai engineer berpendapatan sederhana (RM2000) sebulan. Overhead sebulan RM1000 sebab hanya menyewa bilik dan menunggang motosikal ke tempat kerja dan mengamalkan gaya hidup yang sederhana. RM1000 ringgit laie di simpan dalam ASB.

En B bekerja sebagai jurutera berpendapatan tinggi (RM5000) sebulan. Overhead sebulan RM4500 kerana menyewa kondo mewah dan memakai kereta mewah dan gaya hidup mewah. RM500 disimpan dalam ASB.

Pada mata kasar En B nampak berjaya. Dia tinggal di rumah besar, kereta besar dan serba serbi mewah. Namun pada hakikat adakah En B benar benar berjaya??

Pada pendapat saya.. En A merupakan silent millionaire. En A sanggup menyimpan 50% dari pendapatan nya untuk masa hadapan. ini menyebabkan En A lebih selangkah berjaya dari En B. dalam setahun En A berjaya menyimpan RM12ooo namun En B hanya RM6000.

Bayangkan jikalau kedua dua mengalami musibah yang memerlukan wang tunai segera.. En A akan selamat berbanding En B. Bak kata pepatah... beringat sebelum kena ... berjimat sebelum habis. Dan harus bersyukur apa yang kita ada........


2 comments:

Chef Aduka said...

wah....sejak sambung belajar,makin bijak....ker kes2 tu dalam studycase study????hehehe

fruzabdullah said...

semakin bijak?..... (dok decide nak think positive or negative ni