Wednesday, September 10, 2008

Mona lisa


Actually kawan tak berminat pn nak tulis pasal sejarah lukisan ni... ala semua orang tau leonardo Da vinci... bukan leonardo Di Caprio ok...

kat umah kawan especilly my room ada banyak buku cerita pasal pelukis pelukis agong ... eg Monet, Rembrandt Vincent Van Gough, Picasso, Michelagelo, Raphael bla bla bla.....

camner tak banyak 4 of my sibling arts alumni from Uitm... sampai still ingat kawan tolong my bro buat thesis pasal Andy Warhol (pop arts)..... tapi dah lupa la..sebab dah 5 thn lepas...
yang best nyer selalu pedajal my sis... buat pop quiz... tanya who is the painter.... by tunjuk gambo.... terrer jugak sis kawan...siap leh cakap tahun tu.... menci betul.. baru nak kutuk... yer la.. mmg dah dia kena hafal.... buku yang kawan tunjuk tu mmg main kitab dia... hahaha...

actually menurut my sis... all the painter ada skill skill teknik lukisan mereka... Van gouh mesti ada garisan bulat bulat...but i am not sure sangat la..camner depa defined benda benda ni...

so tak hairan ler kalau they all abiskan beratus ringgit untuk beli sebuah buku tebal 30-40 muka surat yang ada painting painting camni... kesan nyer... bilik kawan gak penuh ngan buku.... adess......macam ler rajin baca....

ada satu citer... i make monalisa portret as my PC wall paper. my sis asked me

sis : adik... what u see from this picture?
myself : a lady sitting and waiting to be potrait....
sis : what else do you see?
myself: she is smiling because she is being potrait
sis : other than that....?
myself: nothing...
sis : in the artist perspective Monalisa is the unique masterpiece. Do you noticed that the background? water and river flowing towards her? Do you noticed that the angle of her body? Do you noticed that this picture look alive?

myself : Ooo i didn't noticed that....
sis : Why?
myself : ..... silence.......
sis : That mean you only see the things infront of you.. sometimes you are take easy all minor things because you thought it doesn't important... but small things can change a lot.
Sometimes the things infront you exsist cause of the things behind it. So dont forget small small things because i will bring big impact.... imagine monalisa without background... it will be pale and not attractive....

myself : It is because you are taking arts. this is your major.....
sis : That is bad attitude... ok... you can see she smiling right...
myself : yeap...
sis : yes she smiling.... but does she happy?
myself : (smiling...) do i look happy sis?
sis : ya... you look happy.... but i cannot know what you feeling.... but your eye say your are sad.. you can lie to people but not your self... ok be ready... we going shopping....

(heheh later she buy me a new t-shirt and a pair of sneakers.... it like sun rise in my heart)

moral of story...

kalau sedih... jom g shopping....

No comments: